Je gebruikt een oude browser!

Update je browser om deze website correct te bekijken. Update mijn browser nu

Ieder Kind een Kunstenaar! Op bezoek bij Museum MORE


Tijdens hun bezoek aan Museum MORE ontdekken de leerlingen wat er nodig is om een realistische kunstenaar met een eigen stijl te worden. Hoe word je een kunstenaar? Wanneer is iets kunst? Wat is realisme? En hoe kun je binnen een kunststroming toch je eigen stijl ontwikkelen? Deze vragen komen aan bod in deze les met actieve rondleiding en vragen en opdrachten bij het Rad van Kunst!


Bij aankomst wordt er een introductie gegeven op het museum en praten de leerlingen met de medewerker van Museum MORE over kunst en realisme. Daarna splitsen ze op in twee groepen. De  eerste groep volgt een interactieve rondleiding langs verschillende stijlen van het realisme en de tweede groep gaat met de eigen docent aan de slag bij het Rad van Kunst, waar ze aan de hand van vragen en opdrachten meer ontdekken over de kunst in Museum MORE en hun eigen stijl. Na 20 minuten wisselen de groepen. Ter afsluiting worden de bevindingen van de dag gezamenlijk besproken.


Dit bezoek duurt 90 minuten. 


 


Doel:


Na afloop weet de leerling dat Realisme een stijl is en dat kunstenaars ieder een unieke stijl hebben.


Tijdsinvestering:


Het bezoek aan het museum kost ongeveer 90 min (incl. jassen en tassen)


Inhoud:


Bij aankomst wordt er een introductie gegeven op het museum en praten de leerlingen met de medewerker van Museum MORE over kunst en realisme. Daarna splitsen ze op in twee groepen. De  eerste groep volgt een interactieve rondleiding langs verschillende stijlen van het realisme en de tweede groep gaat met de eigen docent aan de slag bij het Rad van Kunst, waar ze aan de hand van vragen en opdrachten meer ontdekken over de kunst in Museum MORE en hun eigen stijl. Na 20 minuten wisselen de groepen. Ter afsluiting worden de bevindingen van de dag gezamenlijk besproken.


Uitvoering door:


Medewerker van Museum MORE, docent en leerlingen zelf
1 of 2 begeleiders vanuit de school


Rondleiding en activiteiten onder begeleiding van de eigen docent.Tijdvak
Tijdvak 9: Tijd van wereldoorlogen – eerste helft 20e eeuw 1900 tot 1950;Tijdvak 10: Tijd van televisie en computer – tweede helft 20e eeuw 1950 – heden;



Werkvorm
Actief, Receptief, Reflectief



Competenties  
Creërend vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Kijken naar cultuur (receptief), Reflecteren op cultuur, Vermogen tot zelfstandig werken, Vermogen tot samenwerken

Kerndoelen  
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel 55: Reflecteren
Kerndoel 56: Cultureel erfgoed


Ter voorbereiding op de les in het museum is het mogelijk om de leskist Ieder Kind een Kunstenaar! In de klas zelfstandig in de klas te doen. Met deze leskist gaat de docent samen met de leerlingen actief aan de slag om te ontdekken wat er nodig is om een unieke kunstenaar te worden en ontdekken dat iedereen een kunstenaar kan zijn. Ook leren de leerlingen wat hun eigen stijl is. Ze gaan dieper in op realisme en maken aan het einde van de les hun eigen kunstwerk. Deze voorbereidende les is mogelijk, maar niet noodzakelijk. Kijk voor meer informatie bij Ieder Kind een Kunstenaar! In de klas. Kijk hiervoor bij het andere aanbod op de website.

Niveaus
Groep 5, groep 6
Tijdsduur
Circa 90 min.
Talen
Nederlands
Kosten
€ 125,00 per 33 leerlingen

U staat op het punt een reservering te verwijderen, dit kan niet ongedaan gemaakt worden. Weet u zeker dat u wilt doorgaan?